Meridiez - actieve, culturele en culinaire activiteiten in Limburg | Logo

Nieuwsbrief

City & Culy: Kopenhagen introductie

Written by: Meridiez

Al die enthousiaste verhalen over Kopenhagen van vrienden, familie en bekenden moesten we toch echt een keer zelf testen! Het donkere en gezellige van de kerstsfeer in combinatie met deze mooie stad leek ons een goede aanleiding om de dagen voor de Kerst in Kopenhagen door te brengen.

NaamNaamNaamNaam

Wij hadden 5 dagen voor dit stedentripje uitgetrokken. Op de eerste dag kwamen we om 16.30 uur bij het hotel aan. De laatste dag hebben we volledig als reisdag gebruikt omdat we op kerstavond weer thuis werden verwacht! In de drie volle dagen hebben we Kopenhagen goed leren kennen. We hebben aan de hand van het reisgidsje '100% Kopenhagen' en op basis van alle tips van vrienden heel veel gelopen en heel veel gezien. Op een enkeltje met de waterbus na hebben we geen gebruik gemaakt van het openbaar vervoer. Dit was ook wel te merken aan de spierpijn in onze benen. Maar zo zie je toch echt het meest!

Er valt zo veel te vertellen en te laten zien, dat ik mijn verhaal verdeel over twee blogs. Vandaag een beetje sfeer proeven, to do-tips en al een beetje culy maar in mijn volgende blog gaan we echt proeven, van alle Deense specialiteiten. Dit is dus de opwamer, het lekkerste deel komt nog!

Kopenhagen klinkt ver weg, maar het is maar 800 kilometer rijden vanaf Sittard. Door Duitsland is het prettig rijden en de veerboot naar Denemarken maakt het een echt vakantietripje, zelfs ondanks de storm die er vorige week was.

Naam

Als hotel kan ik Hotel Admiral echt aanbevelen. Gevestigd in een oud graanpakhuis was ik bij aankomst al verkocht door de buitenkant. De kamers zijn onlangs vernieuwd, lekker groot met een zithoek en authentiek met oude houten balken. De ligging is perfect! Prachtig aan het water, maar vooral maar 5 minuten lopen van Nyhavn en van het koninklijk paleis.

Ontbijt hadden we niet in het hotel. Ik vind het altijd veel leuker om 's ochtends ergens bij een leuk zaakje te ontbijten. De eerste ochtend schoven we aan bij Det Vide Hus waar de beste koffie van Kopenhagen gemaakt zou worden. De espresso smaakte inderdaad super, maar eerlijk gezegd hebben we eigenlijk bij elke (hippe) tent heerlijke espresso gedronken. Een uitgebreid assortiment aan gezonde sapjes en smoothies, samen met broodjes en skyr (Ijslandse yoghurt) met granola en bessen gaf ons een goed gevoel en een goed begin van die dag.

Ook Mormors en Kompra 9 werden door ons bezocht. Bij Mormors ga je qua interieur jaren terug in de tijd, lekker kneuterig en kitsch. Hierbij past het aanbod van allemaal zelfgebakken zoete broodjes, scones en koekjes dan ook volledig! Deze zoetigheid werd tot een compleet ontbijt gemaakt door weer een heerlijke smoothie. Bij Kompra 9, een hipper yuppententje was het aanbod soberder maar ook weer heerlijk vers en allemaal biologisch.

Naam

Als zoetekauw mag je één zaak in Kopenhagen echt niet missen: Conditori La Glace. Deze zeer bekende banketbakker bakt heerlijke Lagkager. Dit zijn letterlijk vertaald 'laagjestaarten', een soort Duitse Kuchen. Manlief was dolgelukkig om hier zijn verjaardagstaart te mogen eten!

Er valt nog zoveel te vertellen, dat ik het even kort en krachtig doe, ook met foto's.

• de wandelingen van 100% Kopenhagen volgen. Je maakt kennis met verschillende delen van de stad en ontdekt overal leuke winkeltjes, koffietentjes en restaurantjes.
  • het koninklijk paleis met de wisseling van de wacht
  • shoppen bij Magasin, Illum, Illums bolighus en Royal Copenhagen
  • de waterbus pakken om Kopenhagen vanaf het water te bewonderen
  • de kleine zeemeermin bekijken, omdat het erbij hoort
  • de moderne architectuur van de opera, het theater en de bibliotheek bewonderen
  • je thuis voelen bij het zien van zoveel water, pakhuizen, schepen en fietsen
  • Torvehallerne bezoeken: de moderne foodmarket van Kopenhagen: iets met water uit de mond

NaamNaamNaamNaamNaamNaamNaamNaam

Dat water in de mond zal nog harder gaan lopen bij het volgende blog over Kopenhagen, want dan komt de Culy-afdeling pas echt aan bod! Wordt vervolgd dus!